Rantanen arvostelee Migrin vastaanottopalveluhankintoja

Sisäministeri Mari Rantanen (PS) on ilmaissut huolensa Migrin viimeaikaisista vastaanottokeskussopimuksista.

Rantanen

YLE kertoi maanantaina, että Migri on käyttänyt 900 miljoonaa euroa vastaanottopalveluihin ilman kilpailutusta, mikä saattaa rikkoa lakisääteistä velvoitetta kilpailuttaa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden arvo ylittää 400 000 euroa.

YLE:n tutkivien journalistien MOT-tiimin mukaan pelkästään vuosina 2022 ja 2023 kilpailuttamattomien vastaanottokeskussopimusten arvo nousi 670 miljoonaan euroon. Kustannukset koostuvat majoituksen lisäksi vastaanottorahasta, terveys- ja kielipalveluista, joita tarjotaan pakolaisille ja turvapaikanhakijoille.

“Tämä ei näytä kovin hyvältä,” kommentoi Rantanen YLE:lle tiistaina.

Rantanen lisäsi ymmärtävänsä tarpeen perustaa vastaanottokeskuksia nopeasti kahden vuoden aikana Ukrainasta Venäjän täysimittaista hyökkäystä pakenevien ihmisten majoittamiseksi. Migrin olisi kuitenkin sen jälkeen pitänyt harkita uudelleen lähestymistapaansa.

YLE:n haastattelemat asiantuntijat arvioivat, että viranomaiset voivat tehdä julkisia hankintoja ilman kilpailutusta vain lyhyeksi ajaksi, tilanteissa, joissa ulkoiset tekijät eivät anna aikaa kilpailutusprosessin järjestämiselle.

Migri ilmoitti helmikuussa aloittaneensa vastaanottopalvelujen kilpailutuksen. Se, mitä ei mainittu, on että suuri osa vastaanottopalveluista ei ollut ollut kilpailutettuna viimeisten kolmen vuoden aikana ja että jotkin sopimukset ovat edelleen voimassa, raportti korostaa.

“Tässä on kyse veronmaksajien rahojen käytöstä, ja siinä on oltava erityisen varovainen,” muistutti Rantanen.

Rantanen vaatii tarkempaa selvitystä Migrin hankinnoista

Hän lisäsi aikovansa pyytää Migriä toimittamaan yksityiskohtaisemman selvityksen hankinnoista. Sen perusteella päätetään, tarvitaanko lisätoimenpiteitä.

YLE kirjoitti tiistaina myös, että viranomainen on maksanut vastaanottokeskusten toimijoille 5–8 prosentin lisän hallintokuluihin budjettien ylittämisestä, käytännössä taaten toimijoille voittoja, jotka kasvavat hallintokulujen mukana. Tämä ei edistä vastaanottokeskusten kustannustehokasta toimintaa.

“Tämä ei kuulosta kovin rohkaisevalta. Uskon, että sama selvitys antaa meille selityksen siitä, mihin tämä on perustunut,” sanoi Rantanen.

Sharing Is Caring:

Olen Arman, olen ollut mukana bloggaamisessa pitkään, ja olen finland2dayn päätoimittaja. Olen omistaja, kirjoittaja ja an1.

Leave a Comment